Backend Joomla 3 blank, oplossing

Deze ochtend heb ik een probleem opgelost in een kwartier waar ik deze nacht twee uur in de stress aan gewerkt heb. Het betrof dan ook een probleem waar je eventueel wakker van zou kunnen liggen: Het administrator gedeelte van mijn hoofdwebsite (Joomla 3, dewebmeester.nl) toonde een witte pagina in de browser. Leeg! Weg?

Nee, er is niets weg. Dus geen paniek. Ja toch paniek. Dat blijkt uit het feit dat ik tot 01.30 aan het probleem heb gewerkt (zonder overigens een werkelijke oplossing te vinden). Mijn eerste advies: mocht u zoiets overkomen, ga dan eerst lekker slapen en kijk er dan rustig naar de volgende dag “onder het genot van een kopje koffie” zoals we dat zo mooi zeggen in Nederland.

Tijdelijke oplossing (om geen klanten te verliezen):

Een tijdelijke oplossing voor dit soort problemen moet u realiseren voordat het probleem zich voordoet. Die standaard oplossing = backup van uw website. Maar dit is geen complete oplossing. Het is zelfs geen complete tijdelijke oplossing. Een backup is nooit voldoende. U dient altijd een schaduw copy te hebben van uw website en dat is wat anders dan een backup. Hieronder de verschillen:

[accordion][spoiler title=”Backup”]- Alle files binnen zip bestand – netjes opgeslagen op externe media – database opgeslagen als .sql bestand – database bestand opgeslagen op externe media (harde schijf) – tijdsinvestering om website vanuit backup zichtbaar te maken op internet[/spoiler] [spoiler title=”Schaduw copy”]- alle bestanden uitgepakt binnen een folder op een online server – alle database bestanden aanwezig binnen extra mysql database – website op te roepen vanaf (bijvoorbeeld) subfolder van de website – via – redirect – van hoofddomein naar subfolder altijd tijdelijk aan en uit te zetten[/spoiler][/accordion]

Als ik een schaduw copy heb van mijn website binnen ene subfolder (genaamd “copy” bijvoorbeeld) dan leidt ik via ene redirect van het hoofddomein (dewebmeester.nl) de bezoekers gewoon om naar die subfolder (dewebmeester.nl/copy) en zo geef ik mezelf tijd om een werkelijke oplossing te vinden voor een bepaalde bug.

Definitieve oplossing

De procedure is een vrij standaard procedure wat betreft bugs in Joomla.

  1. Even recapituleren: wat heb ik gedaan vlak voordat het mis ging? Antwoord: ik heb Jomsocial gedeinstalleerd via de backend.
  2. Zorgen dat errors (bugs) worden weergegeven in de browser. Dat kan op verschillende manieren. Hier de oplossing die ik in deze situatie heb gekozen: mijn probleem heeft te maken met het /administrator gedeelte van een Joomla website en dus pas ik de index.php file aan (via Filezilla) van dewebmeester.nl/administrator/index.php ; Daar plaats ik de volgende code: [code]error_reporting(E_ALL);
    ini_set(‘display_errors’, ‘1’);[/code] en vervolgens schoon ik de cache op van de browser en laadt de probleempagina. En ja nu zie ik wel wat.
  3. Nu heb ik een overzicht van de problemen (dat is ook het enige dat ik zie). Het betreft een plugin die een bestand probeert te laden wat niet bestaat. Dat bestand bestaat niet omdat ik de Jomsocial component heb gedeinstalleerd en die plugin is een overblijfsel van deze deinstallatie.
  4. Oplossing: via FTP de overblijfselen verwijderen van de server.

Opgelost, de website is er weer. Ik had hier ongeveer 15 minuten voor nodig terwijl ik vannacht twee uur aan het prutsen ben geweest zonder dat dit leidde tot een werkelijke oplossing. Nogmaals: neem voldoende rust om ook voldoende inspiratie te  hebben.

Groeten, Meindert namens dewebmeester.nl

helpdesk-dewebmeester