SEO Workshop MKB Valleigroep – ondernemers Wageningen

Gisteravond heb ik met de pet van “Docent Applicatie Ontwikkelaar” maar ook met de pet van “Dewebmeester” een workshop SEO gehouden voor leden van de MKB Valleigroep Wageningen. Het werd een enthousiaste avond waarvan hier een kort verslag voor De Webkrant.

Voorbereiding en materiaal

Een workshop door “Dewebmeester” moet begeleid gaan van een mooie presentatie. Nu heb ik de beschikking over veel verschillende software die ik in het verleden getest heb zoals Explaindio, Viddyozo, Videoscribe, Powerpoint en anderen. Voor deze avond maak ik een korte introductie video over mijzelf  en concept “Wijs ondernemen en ondernemend onderwijs”. Daarvoor gebruik ik Videoscribe. Voor de workshop SEO gebruik ik Focusky.

Hierbij de kennismakingsvideo die ik heb gebruikt om mijn achtergrond en visie uit te leggen.

 

Workshop SEO – MKB Valleigroep – 29 maart 2018

Er waren 56 aanmeldingen en vrijwel evenzoveel deelnemers deze avond. Een enthousiaste groep van ondernemers uit de omgeving Ede, Wageningen, Bennekom en omstreken. De avond begon met een inloop en eerste kennismaking bij de koffie en om 20.00 begon het officiele gedeelte met allerlei mededelingen en kennismaking met de introducees. Dit nam 25 minuten in beslag waarbij ik noteerde dat ik mijn introductie (zie video hierboven) zou moeten inkorten om nog genoeg aandacht en tijd over te houden voor het onderwerp van de avond: SEO.

Kennismaking en introductie

De video met mijn visie op “Wijs ondernemen en ondernemend onderwijs” getoond maar na 5 minuten overgestapt op de interactieve Poll en Quiz die ik binnen Mentimeter had gemaakt om zo ook snel kennis te maken met de deelnemers. Vragen gingen over SEO, hun interesse in SEO. In totaal zes vragen waarbij de laatste twee de meest interessante waren gezien de uitslag (slechts één of twee goede antwoorden): – Wij moeten leren denken als GoogleBot – GoogleBot denkt als mensen – Antwoord op eerste stelling is: Nee en antwoord op tweede stelling is: Ja. Daarmee was de trend gezet voor de avond en kon ik beginnen met mijn verhaal over SEO.

GoogleBot denkt als mensen

Bij de start van Google en de zoekmachine in het algemeen, waren er nog geen zoekopdrachten bekend. Het eerste algoritme van GoogleBot was dan ook gebaseerd op primaire logica. Later kon Google steeds meer gebruik maken van ervaringskennis. Wij hebben met z’n allen miljarden zoekopdrachten ingevoerd en zo hebben we Google gevoed met ervaringskennis. GoogleBot heeft geleerd als mensen te denken. Dat heeft consequentie wat betreft onze SEO pogingen. We moeten niet proberen om via truukjes aandacht voor bepaalde zoekwoorden te krijgen maar os richten op kwalitatieve content die “menselijk” is. Sinds 15 jaar kunnen we ook stoppen met proberen GoogleBot voor de gek te houden door zoekwoorden te verstoppen in onze website.

Focusky presentatie met als hoofdthema: Focus

Bij de presentatie heb ik vooral dor nadruk willen leggen op het thema: Focussen. Je pagina moet ergens over gaan. Je moet GoogleBot kunnen overtuigen dat je een autoriteit bent wat betreft een bepaald onderwerp. Hierbij de presentatie.

Wordt vervolgd.