Dagboek docent Informatica

Sinds augustus 2018 werk ik (alias “dewebmeester”) als docent Informatica binnen de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (Havo / VWO). Een nieuw avontuur na twee jaar als docent op het MBO les gegeven te hebben. Daar was ik docent Applicatie ontwikkeling binnen een beroepsopleiding en nu zit ik dus tussen de wat jongere leerlingen (14 – 17 jaar). Tweehonderdtwintig om precies te zijn. Twee scholen, twee regio’s (Midden en Zuid), 10 klassen, 7 programma’s. Ga er maar aan staan. En dat doe ik dus. Vijf dagen in de week. Voltijds.

De komende maanden wil ik proberen een eenvoudig dagboek bij te houden om leermomenten te noteren en om mezelf de mogelijkheid te geven om die leermomenten te verwerken tot winst. En misschien hebben ook anderen er wat aan?

De start – op zoek naar de balans.

De start was wat ik verwacht had. Ik verwachtte meer motivatie dan binnen het MBO en ik verwachtte ook dat het vermoeiend voor me zou worden. Beiden bleken waar te zijn. De meeste dagen kwam ik zo moe thuis dat ik op de bank in slaap viel. Maar daarbij overheerste wel een gevoel van voldoening. De leerlingen vind ik over het algemeen gemakkelijk, rustig, vrij lief en braaf. Het resultaat was wel dat ik er vol in stapte en na afloop soms het gevoel had over ze heen gewalst te zijn. Via dit dagboek wil ik zoeken naar de balans. De balans tussen werken en ontspannen, voor mij en de leerlingen, balans tussen serieus werken en plezier in de klas, tussen gemotiveerd werken en vanuit plicht werken, tussen gemotiveerd werken en overwerkt raken.

Wordt vervolgd