Online lessen – wat hebben we geleerd en hoe verder?

We hebben nu een compleet jaar achter de rug met maatregelen in verband met corona die van directe invloed zijn op het onderwijs. Het afgelopen jaar hebben we allemaal verplicht kennis gemaakt met thema’s “online lessen” en “leren op afstand”. Nu ben ik vijf jaar geleden al een pilot gestart met deze twee thema’s op een MBO. Dat was een geslaagde test waarbij de conclusies waren:

  • Leerlingen konden zich beter concentreren en hebben meer gepresteerd dan ze in de les zouden hebben gedaan.
  • Leerlingen vonden het prettig .
  • Leerlingen hebben tijd gewonnen omdat ze geen tijd kwijtwaren met naar school toegaan of teruggaan naar huis.

Hoe anders zijn de conclusies nu. De reden lijkt mij duidelijk: het duurt te lang. Dus nu de scholen langzaam weer open gaan verzuchten we met z’n allen: dit nooit weer! Maar wat is er dan overgebleven van de positieve kanten van het online leren en van het leren op afstand? Helemaal niets?

Technieken voor online lessen

Hierbij een overzicht van technieken, software en systemen die ik tot nu toe heb uitgeprobeerd. Vervolgens maak ik een keus uit welke technieken ik verder wil uitzoeken en toepassen binnen het concept “Leren op afstand” (LoA).

  • Cloud9 – Hier is het mee begonnen. Dit was een online programmeer omgeving oftewel: een online IDE (Integrated Development Environment). Beviel heel erg goed, totdat ze overgenomen werden door Amazon. Toen belandde ik in de spaghetti en daar ben ik nooit mee uitgekomen. De technieken uit Cloud9 die ik zeker zou willen hebben binnen een systeem voor LoA is:
    • Samenwerken in de cloud.
    • Syntax highlighting (code krijgt kleurtjes).
    • Live meekijken met wie wat schrijft.
    • In zelfde scherm mogelijkheid om chat te starten voor overleg (zonder dat je hiervoor de IDE workspace hoeft te verlaten).
  • Repl.it – nu: www.replit.com – Helaas geldt ook hier dat er ontwikkelingen hebben plaatsgevonden waardoor het alleen maar moeilijker is voor docenten om hier klassikaal in te werken. Dat heeft een commerciele reden. Replit werkt nu met “Teams” waarvoor je moet betalen terwijl we vroeger “Classrooms” hadden met daarin verschillende lessen. Repl heeft nog zeker mogelijkheden.
    • De mogelijkheden die er niet meer zijn maar die ik graag ergens anders terugzie:
      • Aanmaken van klassen met makkelijke csv import of in ieder geval eenvoudige wijze om snel leerlingen toe te voegen aan de klassen.
      • Opgeven van opdrachten en oefeningen (per klas) die makkelijk zijn na te kijken.
    • De mogelijkheden die er nog wel zijn en die ik verder wil uitzoeken en wil gaan gebruiken:
      • Mogelijkheid om samen te werken in de cloud.
      • Real-time meekijken met code die geschreven wordt.
      • Teams (maximaal 10 teamleden).
      • Ingebouwde chat binnen workspace zodat niet geschakeld hoeft te worden naar Teams of een andere omgeving tijdens het werken.

(Wordt vervolgd….)