AI in het onderwijs
Van het éne moment op het andere, voel ik mij als docent informatica verplicht om mijn totale lesprogramma aan te passen. Informatica blijkt sinds de publieke toegankelijkheid van ChatGPT vrij onverwacht een andere richting in te gaan en dat ook nog eens met de snelheid van het licht.
Dit is een uitdaging maar soms ook deprimerend. De uitdaging lijkt mij duidelijk. Het deprimerende zit in de snelheid. In de snelheid van de technische ontwikkelingen maar ook in de snelheid van toename van maatschappelijke impact. De mensheid reageert traag maar nu lijken we ineens stil te staan in verhouding tot actuele ontwikkelingen.
Gelukkig lukt het wel om één centraal thema aan te wijze als hoofdoorzaak achter de snelheid: AI, Artificial Intelligence, kunstmatige intelligentie. Ik weet me dan ook verplicht als docent informatica om als eerste dit thema bespreekbaar te maken. Een eerste poging is het gebruik van een YouTube video waarin ik interactieve vragen plaats. Vervolgens bekijk ik samen met mijn klassen Vwo 4, Vwo 5 en Vwo 6 deze video, stoppen we bij elke vraag, en ga ik in gesprek met mijn leerlingen. Over de uitkomst van deze gesprekken maak ik een podcast. Hier alvast de video: